wtorek, 24 czerwca 2014

Literackie dania


Jedzenie jest motywem pojawiającym się w literaturze niezwykle często i zupełnie mnie to nie dziwi. Jednak opisy wszelkich posiłków nigdy nie były dla mnie znaczące, podobnie jak opisy przyrody. Czytam i raczej nie przywiązuję do nich wielkiej wagi ( chyba, że jestem głodna). Dlatego zmorą były dla mnie sprawdziany z wiedzy o lekturze w których pojawiały się pytania co jedli bohaterowie. 

Jednak Dinah Fried amerykańska graficzka ma specyficzne hobby. Przygotowuje potrawy z literatury, robi im zdjęcia i udostępnia przepisy. Wydała cały album w którym zostały zebrane najciekawsze potrawy. Oprócz samych dań niesamowite wrażenie robią stylizacje dopracowane w każdym calu. Jesteście głodni? Nie? To zaraz z pewnością będziecie. Oto kilka zdjęć jej autorstwa.

'Alicja w krainie czarów'
– Proszę, poczęstuj się winem – rzekł bardzo grzecznie Szarak Bez Piątej Klepki. Alicja spojrzała na stół, ale nie zauważyła na nim nic prócz herbaty.

Na stołach bufetowych, ozdobionych połyskującymi przystawkami, pieczone szynki w korzennych sosach tłoczyły się obok pstrokatych sałatek, kiełbasek w cieście oraz indyków zaklętych w ciemne złoto.

'Tajemniczy ogród'
Pieczone jaja były nieznanym, a wykwintnym przysmakiem, pieczone zaś, ogromne gorące kartofle z solą i świeżym masłem były potrawą godną samego króla lasów… 

'W stronę Swanna'
Posłała po owe kruche i pulchne ciasteczka zwane magdalenkami, które wyglądają jak odlane w prążkowanej skorupie muszli. I niebawem, przytłoczony ponurym dniem i widokami smutnego jutra, machinalnie poniosłem do ust łyżeczkę herbaty, w której rozmoczyłam kawałek magdalenki.

'Oliver Twist'
Oliwer był jeszcze dzieckiem, ale - doprowadzony głodem do ostateczności - był tak nieszczęśliwy, że nie dbał już o nic. Wstał od stołu, podszedł z mi-ską i łyżką w ręce do kierownika i rzekł, nieco przerażony własnym zuchwalstwem:- Proszę pana, ja proszę więcej.



Tak ta odwieczna kawa i kanapki z serem żółtym.

'Buszujący z zbożu'
Kanapki z szwajcarski serem, to tym zajadał się Holden Caufield.

 'Zabić drozda'
Kurczak na śniadanie.


'Heidi'
Jedna z moich ulubionych bajek i te pieczone z dziadkiem grzanki.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz